Artificiële intelligentie en robots
Tegenwoordig
heb je robots die steeds meer gaan lijken op mensen, de zogenaamde cyborgs.
Of robots
die lijken op dieren of als speelgoed functioneren, het huis voor je stofzuigen
of je kind les kunnen geven. Of professionele toepassingen van robots in de
zorg en service komen er aan.
De
kunstmatige intelligentie zorgt ervoor dat deze machines steeds meer zelfstandig
problemen kunnen oplossen. Zelfs het herkennen van een aantal menselijke basisemoties
ligt binnen het bereik van een robot. Zoals angst, boosheid, verdriet, walging,
verbazing en blijdschap, zijn al te herkennen door de kunstmatige intelligentie.
Emoties als
flirten, trots of verveling zijn nog niet te herkennen door een robot, want een
robot is nog niet in staat om te kunnen improviseren. Of zaken vanuit
verschillende perspectieven te bezien.
Wel zijn de
robots al in staat om machine learning toe te passen, hiermee zijn ze
zelflerend geworden en kunnen ze zichzelf ontwikkelen. Eenmaal in verbinding
met de cloud met big data zijn de mogelijkheden onbeperkt geworden.
Ook kunnen
robots steeds beter zien en herkennen in een driedimensionale ruimte, dit is
zeer handig in industriële omgevingen. Of bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van
de zelfrijdende auto.
“No computer
invented a better computer” zei Einstein.
Zo vallen er
nog wel een aantal beperkingen te ontdekken bij robots en kunstmatige
intelligentie.
Overdenk
maar eens: mensen maken het persoonlijk, robots werken volgens verwachtingen,
mensen zijn goed in vernieuwen en mensen kunnen verrassen.
Zorgrobots
kunnen ervoor zorgen dat mensen langer zelfstandig kunnen blijven wonen. Te
denken valt hierbij aan: hulp bij het lopen of de dagelijkse handelingen,
herinnering bij medicijnen inname. Ook in de operatiekamers wordt er vaker
gebruik gemaakt van operatierobots, ze voeren precisiewerk uit.
In de hospitality
branche kennen we de inzet van de host robot Pepper. Het is een zelflerende
robot en het was de bedoeling om te kijken of Pepper als een volwaardige
collega zou kunnen worden gezien. Dit is gelukt door de robot zijn eigen taken
te geven, iedere dag mee te laten werken en op de juiste manier te
programmeren.
Aanvankelijk
werd Pepper ingezet om klanten te verwelkomen en om de wificode te geven.
Inmiddels kan de robot ook gasten registreren en dit via sms en e-mail
doorgeven aan de andere collega’s. Hierdoor ontstond er bij de echte gastheren
en gastvrouwen meer tijd voor persoonlijk contact met de gasten. De klanttevredenheidsbeoordeling
is gestegen sinds de inzet van Pepper.
Mensen moeten
vaak nog wel wennen aan een robot maar uiteindelijk wordt de dienstverlening
van Pepper als zeer positief ervaren.
LINK NAAR OPDRACHT ROBOTISERING
Reacties
Een reactie posten