Artificiële intelligentie en robots


Tegenwoordig heb je robots die steeds meer gaan lijken op mensen, de zogenaamde cyborgs.
Of robots die lijken op dieren of als speelgoed functioneren, het huis voor je stofzuigen of je kind les kunnen geven. Of professionele toepassingen van robots in de zorg en service komen er aan.

De kunstmatige intelligentie zorgt ervoor dat deze machines steeds meer zelfstandig problemen kunnen oplossen. Zelfs het herkennen van een aantal menselijke basisemoties ligt binnen het bereik van een robot. Zoals angst, boosheid, verdriet, walging, verbazing en blijdschap, zijn al te herkennen door de kunstmatige intelligentie.

Emoties als flirten, trots of verveling zijn nog niet te herkennen door een robot, want een robot is nog niet in staat om te kunnen improviseren. Of zaken vanuit verschillende perspectieven te bezien.
Wel zijn de robots al in staat om machine learning toe te passen, hiermee zijn ze zelflerend geworden en kunnen ze zichzelf ontwikkelen. Eenmaal in verbinding met de cloud met big data zijn de mogelijkheden onbeperkt geworden.

Ook kunnen robots steeds beter zien en herkennen in een driedimensionale ruimte, dit is zeer handig in industriële omgevingen. Of bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van de zelfrijdende auto.

“No computer invented a better computer” zei Einstein.
Zo vallen er nog wel een aantal beperkingen te ontdekken bij robots en kunstmatige intelligentie.
Overdenk maar eens: mensen maken het persoonlijk, robots werken volgens verwachtingen, mensen zijn goed in vernieuwen en mensen kunnen verrassen.

Zorgrobots kunnen ervoor zorgen dat mensen langer zelfstandig kunnen blijven wonen. Te denken valt hierbij aan: hulp bij het lopen of de dagelijkse handelingen, herinnering bij medicijnen inname. Ook in de operatiekamers wordt er vaker gebruik gemaakt van operatierobots, ze voeren precisiewerk uit.

In de hospitality branche kennen we de inzet van de host robot Pepper. Het is een zelflerende robot en het was de bedoeling om te kijken of Pepper als een volwaardige collega zou kunnen worden gezien. Dit is gelukt door de robot zijn eigen taken te geven, iedere dag mee te laten werken en op de juiste manier te programmeren.

Aanvankelijk werd Pepper ingezet om klanten te verwelkomen en om de wificode te geven. Inmiddels kan de robot ook gasten registreren en dit via sms en e-mail doorgeven aan de andere collega’s. Hierdoor ontstond er bij de echte gastheren en gastvrouwen meer tijd voor persoonlijk contact met de gasten. De klanttevredenheidsbeoordeling is gestegen sinds de inzet van Pepper.

Mensen moeten vaak nog wel wennen aan een robot maar uiteindelijk wordt de dienstverlening van Pepper als zeer positief ervaren.


LINK NAAR OPDRACHT ROBOTISERING


Reacties

Populaire posts van deze blog

Kunstmatige intelligentie lijkt steeds meer op menselijk gedrag.