Kunstmatige intelligentie lijkt steeds meer op menselijk gedrag.
Een op een
mens gelijkende 3D animatie uitgerust met camera’s om menselijke emoties af te
lezen. En in staat om een gesprek te voeren met wiki achtige kennis zo ziet de
toekomst eruit van bijvoorbeeld een hotel receptie. Geen mensen meer maar
apparaten.
IPsoft is
een grote leverancier van virtuele assistenten voor klantondersteuning aan
bijvoorbeeld banken, zorginstellingen en verzekeringsbedrijven. Deze chatbots
kunnen alles wat helpdeskmedewerkers ook kunnen maar dan zonder wachtrijen.
Chatbot
Amelia kan de klant van begin tot eind helpen en schakelt moeiteloos over op
andere onderwerpen. Hierdoor vermijd IPsoft het liefst de naam chatbot, wat als
emotieloze machine kan worden gezien. Amelia kan zelfs empathie tonen bij een
vervelende gebeurtenis en ze kan honderden telefoontjes aan, dag in dag uit.
Chatbots
worden in Nederland nog op bescheiden schaal ingezet. Ze worden tot nu vooral
ingezet bij eenvoudige processen en niet bij complexere emotionele menselijke
zaken.
De opmars
van de chatbots is niet te stuiten en er worden steeds meer functies aan toegevoegd.
Saaie
routinematige banen zullen door computers worden overgenomen.
LINK NAAR DOCUMENT
Model Lauren
Hayes naast haar digitale kopie Amelia
Foto IPsoft
Reacties
Een reactie posten