Kunstmatige intelligentie lijkt steeds meer op menselijk gedrag.


Een op een mens gelijkende 3D animatie uitgerust met camera’s om menselijke emoties af te lezen. En in staat om een gesprek te voeren met wiki achtige kennis zo ziet de toekomst eruit van bijvoorbeeld een hotel receptie. Geen mensen meer maar apparaten.

IPsoft is een grote leverancier van virtuele assistenten voor klantondersteuning aan bijvoorbeeld banken, zorginstellingen en verzekeringsbedrijven. Deze chatbots kunnen alles wat helpdeskmedewerkers ook kunnen maar dan zonder wachtrijen.

Chatbot Amelia kan de klant van begin tot eind helpen en schakelt moeiteloos over op andere onderwerpen. Hierdoor vermijd IPsoft het liefst de naam chatbot, wat als emotieloze machine kan worden gezien. Amelia kan zelfs empathie tonen bij een vervelende gebeurtenis en ze kan honderden telefoontjes aan, dag in dag uit.
Chatbots worden in Nederland nog op bescheiden schaal ingezet. Ze worden tot nu vooral ingezet bij eenvoudige processen en niet bij complexere emotionele menselijke zaken.

De opmars van de chatbots is niet te stuiten en er worden steeds meer functies aan toegevoegd.
Saaie routinematige banen zullen door computers worden overgenomen.


LINK NAAR DOCUMENT

Model Lauren Hayes naast haar digitale kopie Amelia
Foto IPsoft


Reacties

Populaire posts van deze blog

Artificiële intelligentie en robots