Persoonlijk verslag over wachtwoorden gebruik


In mijn geval maak ik gebruik van een wachtwoordmanager van Norton genaamd identitysafe.
Dit is een zeer veilig en prettig programma om je wachtwoorden in op te slaan. Om toegang te krijgen heb je twee wachtwoorden nodig, dit is een dubbele beveiliging. En het is gemakkelijker om twee wachtwoorden te onthouden dan een hele serie wachtwoorden.

In het verleden ben ik een wachtwoord wel eens vergeten en ook de aanmelding in Norton Identitysafe is dan niet meer juist. Gelukkig hebben de meeste websites tegenwoordig de optie “wachtwoord vergeten”. Door je e-mailadres in te vullen of je gebruikersnaam krijg je dan een link toegestuurd om je wachtwoord opnieuw in te stellen.

Mijn streven om een sterk wachtwoord te bedenken is altijd aanwezig, vaak zorg ik ervoor dat mijn wachtwoord uit cijfers , letters en leestekens bestaat. In combinatie met minimaal één hoofdletter.
Ook de lengte is van belang, ik gebruik meestal minimaal 8 tekens. Hierbij maak ik geen gebruik van voor de hand liggende reeksen en/of namen en dergelijke.

Mijn wachtwoorden houd ik geheim en ik waak erover dat niemand meekijkt als ik mijn wachtwoord in typ. Voor verschillende websites gebruik ik ook meestal verschillende wachtwoorden zodat ze zo divers zijn dat ze moeilijk te achterhalen zijn. Ook verander ik om de drie maanden mijn wachtwoorden.

Het op papier schrijven van mijn wachtwoorden is taboe, het op één of andere manier schriftelijk vastleggen van wachtwoorden is niet verstandig. En al helemaal niet in de buurt van mijn PC in een agenda of iets dergelijks.

Ook het versturen van wachtwoorden via de e-mail (naar jezelf) is niet handig, dit zou ik dan ook nooit doen. Ook bedrijven die vragen om wachtwoorden aan de telefoon of via e-mail zal ik niet aan mee werken. Want bonafide bedrijven vragen niet om inlog gegevens van jou, dit is namelijk een privéaangelegenheid.

Ik heb wel eens gemerkt dat mijn website is gehackt dan krijg ik vreemde e-mails binnen die niet te bezorgen zijn. Een andere partij stuurt dan spam e-mails via mijn account. De juiste actie is dan om onmiddellijk het wachtwoord van je e-mail toegang te veranderen. Dit voorkomt in ieder geval dat er nog meer spam op jouw naam verstuurd kan worden.

Belangrijke wachtwoorden laten onthouden in een browser is niet verstandig, want stel dat je PC gestolen wordt dan heeft de inbreker gelijk al jouw wachtwoorden.

Ook is het verstandig om een inlog wachtwoord te gebruiken bij je digitale apparatuur. Hierdoor is het in ieder geval een stuk moeilijker voor kwaadwillende om bij jouw gegevens te komen.
Uitkijken geblazen is het ook bij openbare wifinetwerken, het is zeer verstandig om bij openbare wifinetwerken geen wachtwoorden in te voeren op je apparaten.


(foto: https://www.mijnonlineidentiteit.nl/sterk-wachtwoord-instellen/)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Grote bestanden versturen via een bijlage in de e-mail is vaak niet mogelijk.

Kunstmatige intelligentie lijkt steeds meer op menselijk gedrag.