Sociale media van Erik Waterman Blogpost


Via de link van The internet in real time https://www.webpagefx.com/internet-real-time/
Kun je zien dat er een enorme hoeveelheid data over de hele wereld via het internet wordt verstuurd.

In de korte tijd van ongeveer 5 minuten dat ik de bovenstaande pagina bezocht zijn er duizelingwekkende getallen te zien: 2,6 miljoen Gigabyte is er intussen over het internet gegaan, 219.000 posts op facebook, ongeveer 20.000 pins werden er op Pinterest gezet, 330.000 uploads op Instagram, 145.000.000 Whatsapp berichtjes werden er in dit tijdbestek verstuurd, 1,3 miljard e-mails werden er verstuurd en 52.000.000 searches op google binnen 5 minuten tijd!

Als ik dit vergelijk met welke bijdrage ik vandaag hieraan heb gehad is dit echt lachwekkend, want ik heb vandaag 5 Whatsapp berichten verstuurd en voor de rest helemaal niets.

De mensheid appt, e-mailt en facebookt er lustig op los en logisch ook want je kunt op deze manier toch redelijk goedkoop in contact blijven met je medemens. Helaas is het persoonlijk contact hiermee wel afgenomen en gaat voornamelijk het sociale contact via de digitale snelweg.

Het zou toch veel mooier zijn als de digitale media het in levenden lijve persoonlijk contact zou bevorderen of een middel hiertoe zou zijn.

Om eens stil te staan bij jouw eigen online identiteit is het handig om rekening te houden met een aantal  richtlijnen. Bedenkt dat alles wat je op het internet plaatst dag en nacht en overal te zien is door iedereen over de hele wereld. En vaak is het heel moeilijk om jouw content weer te verwijderen en in de praktijk blijft dit voor altijd zichtbaar. Denk dus goed na wat je plaatst op het internet want het kan ook nog eens viraal gaan en miljoenen mensen kunnen dan kennisnemen van wat jij geplaatst hebt.

Het is niet verstandig om iets te plaatsen waar je niet trots op bent, aanstootgevend of ongepast is.
Of persoonlijke informatie zoals adressen, telefoonnummers of e-mailadressen plaatsen valt zeer sterk af te raden!

Stel je de volgende vraag: “het bericht dat ik wil plaatsen op het internet, zou mijn oma dit oké vinden?”. Want als jouw oma dit bericht met een gerust hart kan lezen, dan zal het wel passen binnen de normen en waarden!

Je webcam afplakken met een stukje ondoorzichtig tape is een goed idee, op deze manier voorkom je dat hackers beelden van jou ongevraagd op het internet zetten. Respecteer dat iemand anders er een heel andere mening op na kan houden dan jijzelf. Dit voorkomt allerlei vervelende discussies op het internet die door niemand te winnen valt.

Ook facebook verzamelt veel persoonlijke gegevens van gebruikers daarom is het verstandig om bepaalde privacy instellingen in te schakelen.
Alleen vrienden kunnen jouw berichten zien en dit is een goede keuze om je privacy te beschermen.
Wil je niet dat jouw profiel te vinden en zichtbaar is in zoekmachines dan zet je deze optie op “nee”.
Je de tijdlijn controle op “aan” zetten, dit is wel handig als je bent getagd in een foto en deze bevalt je niet. Berichten plaatsen op je tijdlijn kan alleen door vrienden, op deze manier instellen is handig en wenselijk.

Bij Instagram is het handig om deze op “privé account” te zetten zodat niet iedereen zomaar jouw content kan bekijken. Dit kan alleen als ze toestemming hebben gekregen van jou. Zelfs zoekmachines laten dan jouw profiel niet meer zien.

Ook bij whatsapp kun je de privacy van jezelf beschermen door de leesbevestiging uit schakelen. Zo kunnen andere niet zien dat je het bericht gelezen hebt.

Om mijn persoonlijke privacy te beschermen heb ik bij facebook de instellingen alleen vrienden ingeschakeld en ook de vindbaarheid via zoekmachines uitgeschakeld. Zo bepaal ikzelf wie mij kan vinden via facebook. Ook heb ik de tijdlijncontrole aan staan zodat ik controle heb over wie foto’s van mij kan zien waarin ik ben getagd.

Met Instagram doe ik heel weinig dus heb ik dit als openbaar staan, maar bij whatsapp heb ik de leesbevestiging uitgeschakeld. Zo bepaal ikzelf wanneer ik reageer op en whatsapp bericht.

Hier lees je alles over privacy instellingen bij sociale media: https://www.mijnonlineidentiteit.nl/social-media-privacy-instellingen/



Reacties

Populaire posts van deze blog

Grote bestanden versturen via een bijlage in de e-mail is vaak niet mogelijk.

Kunstmatige intelligentie lijkt steeds meer op menselijk gedrag.